Til forsiden af EMDR

Vedtægter

Vedtægter for Foreningen EMDR Danmark

§ 1: Foreningens navn og hjemsted.
Stk. 1:     Foreningens navn er “Foreningen EMDR-Danmark”(Eye Movement Desensitization and Reprocessing -Denmark)
Stk. 2: Foreningen er stiftet 14. august 1999 i Danmark
Stk. 3: Foreningen er hjemmehørende på den til en given tid fungerende formands adresse i Danmark.
Stk. 4: Foreningen er uafhængig af partipolitiske interesser, religioner og trosretninger og er ikke overskudsorienteret.
   
§ 2: Foreningens formål.
Stk. 1:

Fremme anvendelsen og udviklingen af EMDR i Danmark - informere almenheden og det professionelle fagmiljø om EMDR, forskning og behandling.

Stk. 2:  Kvalitetssikring af anvendelsen af EMDR

 - at udvikle og fremme, at de danske og europæiske retningslinjer og standarder for forskning, uddannelse og udførelse af EMDR terapi overholdes med henblik på at sikre kvaliteten i det terapeutiske arbejde.

 - at udarbejde lister på hjemmesiden over medlemmer, der dels har fuldført grundkursus 2 og dels er akkrediterede EMDR terapeuter, supervisorer og trænere således, at brugere af listerne med sikkerhed                kan vide, at de har kontakt med en terapeut, der er godkendt til at anvende EMDR terapi i deres praksis, som terapeut, som supervisor hhv. som træner.

Stk. 3:  fremme af videnskabelig forskning - støtte op om forskning i EMDR
Stk. 4: sikre fortsat medlemsskab af EMDR Europe.
   
§ 3: Foreningens medlemmer.
Stk. 1:

Alle, der har deltaget på og fået godkendt Grundkursus del 1 og som har betalt kontingent, kan blive medlem af foreningen.

Stk. 2: En i udlandet bosiddende person, kan kun optages som medlem i EMDR Foreningen Danmark under forudsætning af, at vedkommende også ville kunne opnå medlemsskab i EMDR foreningen i det land, hvor vedkommende er bosiddende
Stk. 3: Medlemsskab af EMDR Danmark medfører automatisk medlemsskab i EMDR Europe.
Stk. 4: Medlemmer forpligter sig til at arbejde for og være loyale i forhold til de målsætninger, som fremgår af foreningens vedtægter, ligesom de forpligter sig til at betale medlemskontingent som vedtaget på foreningens årlige generalforsamling.
Stk. 5:  Et medlem kan overgå til seniormedlemskab, når vedkommende er stoppet på arbejdsmarkedet, men ønsker fortsat medlemsskab af foreningen.
Stk. 6:  Ophør af medlemsskab sker ved:

 - medlemmets skriftlige begæring

 - medlemmers manglende betaling af kontingent for virksomhedsåret  efter to skriftlige påmindelser

 - eksklusion,  såfremt et medlem tilsidesætter foreningens formål - som beskrevet i vedtægterne -  eller gennem anden aktivitet skader foreningens virke. I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at                  sagen afgøres på førstkommende generalforsamling og, at sagen sættes på som et særligt punkt. En generalforsamlings afgørelse om eksklusion kræver samme flertal som ved vedtægtsændring.

   
§ 4: Foreningens struktur
Stk. 1:

Foreningsarbejdet udføres via

a.  Generalforsamling

b.   Bestyrelsen

   
§ 5: Generalforsamling
Stk. 1: 

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen. Ordinær generalforsamling skal afholdes årligt i løbet af det første kvartal, og indkaldes af bestyrelsen.

Stk. 2:

Bestyrelsen fastsætter tid og sted, og tidspunktet for generalforsamlingen bekendtgøres senest 6 uger inden afholdelse. Forslag til dagsordenpunkter fra medlemmerne skal foreligge hos bestyrelsen senest 4 uger før afholdelse af generalforsamling. Endelig dagsorden sammen med evt. bilag skal udsendes til medlemmerne senest 2 uger før generalforsamlingen.

Stk. 3:

Alle betalende medlemmer har ret til at være til stede og alle betalende medlemmer har stemmeret både ved ordinær og ekstraordinær generalforsamling. Hvert medlem kan udover egen stemme medbringe og stemme med 2 skriftlige fuldmagter fra ikke tilstedeværende betalende medlemmer.

Stk. 4:

Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg med flere kandidater er der altid skriftlig afstemning. 

Stk. 5:

Bestyrelsen kan til enhver tid indkalde til en ekstraordinær generalforsamling.

Bestyrelsen skal indkalde til ekstraordinær generalforsamling såfremt revisor eller mindst 1/5 af medlemmerne skriftligt anmoder herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Her gælder de     samme bestemmelser som beskrevet i 5.2.

Stk. 6:

Generalforsamlingens Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

  1.   Valg af dirigent, referent og stemmetællere
  2.   Godkendelse af dagsorden
  3.   Antal stemmeberettigede skal optælles og antal indskrives i referat
  4.   Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  5.   Bestyrelsens oplæg til handleplan

6)    Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse

7)    Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til  godkendelse

8)   Fastsættelse af kontingent/seniorkontingent.

9)   Behandling af indkomne forslag

10) Valgregler

11) Valg af formand (hvert 3. år)

12) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer

13) Valg af to suppleanter til bestyrelsen

14) Valg af revisor og revisorsuppleant. Disse kan ikke være medlemmer af  bestyrelsen.

15) Eventuelt

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten. Og skal efterfølgende fremgå i medlemsdelen på foreningens hjemmeside.

Stk. 7:

Valg

Formanden vælges på generalforsamlingen for 3 år ad gangen.

Den øvrige bestyrelse vælges for 2 år ad gangen forskudt med 3 på valg i lige årstal og 3 i ulige årstal.

Der vælges 2 suppleanter for 2 år ad gangen.

Der vælges revisor for 2 år ad gangen.

Genvalg er tilladt. Valgt til bestyrelsen er de personer, der har fået flest stemmer.

Stk. 8:

Generalforsamlingens ledelse

Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen

Afstemning foregår ved simpelt flertal. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.

Stk. 9:

Vedtægtsændringer foregår ved 2/3 stemmeflertal af fremmødte medlemmer medtaget de gyldige fuldmagter.

Stk. 10:

Vedtagelse om opløsning af foreningen foregår ved 4/5 stemmeflertal af de fremmødte medlemmer medtaget de gyldige fuldmagter.

Organisationens midler skal efterfølgende gå til humanitære formål.

   
§ 6: Foreningens bestyrelse
Stk. 1:

Formanden er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af foreningen. Bestyrelsen er et kompetent organ for samtlige af foreningens anliggender med mindre kompetencen fordeles anderledes i vedtægterne.

Bestyrelsen består af 7 af foreningens medlemmer. Såfremt der i en periode ikke kan opnås valg af et tilstrækkeligt antal medlemmer til  bestyrelsen, kan bestyrelsesarbejdet frem til næste ordinære                   generalforsamling varetages af minimum 5 medlemmer.

Bortset fra formanden konstituerer bestyrelsen sig selv med næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsen er selvsupplerende i perioden mellem to generalforsamlinger under forudsætning af, at det   er tilstrækkeligt med to suppleanter. Såfremt formanden ønsker at nedlægge sit hverv indenfor den treårige valgperiode, kan foreningens næstformand træde ind i rollen som fungerende formand og sidde i den resterende del af oprindelig valgperiode.

Stk. 2:

Der skal udfærdiges dagsorden og referat af samtlige bestyrelsesmøder, som efter afholdelse hhv. efter godkendelse løbende skal forefindes på medlemsdelen på foreningens hjemmeside.

Stk 3:

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4 medlemmer er til stede.

Formanden er sammen med tre bestyrelsesmedlemmer i fællesskab berettiget til at tegne foreningen.

Beslutninger i bestyrelsen vedtages med simpelt stemmeflertal. Ved begæring afholdes skriftlig afstemning. Ved stemmelighed tæller formandens stemme dobbelt.

Stk. 4:

Regnskaberne skal revideres ved udløb af hvert regnskabsår af en revisor og skal herefter forelægges generalforsamlingen.

Stk. 5: Ved udløbet af embedsperioden bortfalder bestyrelsens beføjelser først, når valget af den nye bestyrelse er godkendt.
   
Disse vedtægter er godkendt på den stiftende generalforsamling af “Foreningen EMDR Danmark” den 14. august 1999. Ændret år 2001 & 2009 & 2012.

Foreningens vedtægter er gennemgribende redigeret på General Forsamling den 28. februar 2015

 

  • Info

    EMDR er blevet anerkendt af WHO som en af de bedste behandlingsterapier til behandling af især stress relaterede lidelser, foruden adskillige forskningsundersøgelser har vist, at EMDR er en af mest effektive terapier til behandling af PTSD.

    Læs pressemeddelelsen her

     

  • Kontakt os

    Foreningens formand:

    Psykolog Hanne Laier Thomsen
    Tlf.nr.: +4528932944

     

    Cvr.nr.: 31927625


    Foreningens sekretariat: 
    E-mail: info@emdr.dk - svartid: 1-3 dage

  • Høj faglig kompetence

    Når du vælger en EMDR terapeut, vælger du også høj faglig kvalitet.
    Det står EMDR Europes akkreditering for. Klik på ”Find en terapeut” øverst på siden for at finde den EMDR terapeut der er nærmest din adresse.

læs cookie politik